HR tip #4 Wees voorzichtig met het opnemen van de aanzegging in de arbeidsovereenkomst
Sinds 1 januari 2015 geldt er een aanzegplicht bij bepaalde tijd contracten van 6 maanden en langer. Dit houdt in dat de werkgever uiterlijk één maand voor afloop van het contract schriftelijk moet laten weten aan de werknemer of hij het contract wel of niet wil verlengen en bij verlenging, onder welke voorwaarden hij wil voortzetten.
Let op
Zegt de werkgever niet of niet tijdig aan, dan is hij aan de werknemer een aanzegvergoeding verschuldigd.
Nu mag een werkgever de aanzegging al in de arbeidsovereenkomst zelf opnemen. Daarmee heeft de werkgever aan de aanzegplicht voldaan als hij inderdaad niet voortzet.
Pas op
Dit is niet zonder risico. Zet de werkgever de arbeidsovereenkomst na afloop toch stilzwijgend voort, dan bestaat het risico dat daardoor een contract voor onbepaalde tijd ontstaat en dat je als werkgever alsnog een aanzegvergoeding verschuldigd bent (immers klopte de aanzegging niet). Ook voor de werknemer is het niet zonder risico, omdat er dan al meteen een sollicitatieplicht kan ontstaan en hij problemen kan krijgen met de WW-uitkering indien hij geen sollicitatie-activiteiten heeft ondernomen. Advies Wij zijn er om deze reden geen voorstander van om in de arbeidsovereenkomst al aan te zeggen dat de arbeidsovereenkomst niet wordt voortgezet. Ook omdat het demotiverend werkt en je het risico loopt dat een goede werknemer die je had willen behouden zelf opstapt. Beter is het op de ‘normale manier’ te doen en dit tijdig te agenderen. Tip Wilt u de aanzegging toch in de arbeidsovereenkomst opnemen en besluit u later toch voort te zetten, zeg dat dan alsnog één maand voor afloop van het contract schriftelijk aan.