Is werkgever aansprakelijk voor onvoldoende nazorg na een incident op het werk?
Een werkgever kan aansprakelijk zijn bij een ongeval op het werk, maar hoe zit het nu als er een incident plaatsvindt en werkgever onvoldoende nazorg heeft verleend? Is werkgever ook dan aansprakelijk? In deze blog bespreken we een recente uitspraak van de Rechtbank Midden-Nederland waar deze vraag speelde.
Het incident
Werkneemster is al 23 jaar bij werkgever werkzaam als keuringsarts en houdt spreekuur op het gemeentehuis. Op een gegeven moment voert zij een slecht nieuwsgesprek met een man die een aanvraag heeft gedaan voor een verlenging van zijn gehandicaptenparkeervoorziening. Dit gesprek loopt uit de hand en de man wordt verbaal agressief en bedreigt werkneemster. Uiteindelijk komt een collega bij het gesprek en duwt op de alarmknop. Dezelfde dag heeft werkneemster een gesprek hierover met haar leidinggevende en die geeft haar advies om aangifte te doen. Later die middag meldt werkneemster zich ziek vanwege de impact van het incident.
Werkgever stelt vervolgens te laat een vertrouwenspersoon aan, wil niet over het incident in gesprek en vraagt werkneemster of zij nog wel binnen de organisatie wil blijven werken. Werkneemster start een procedure en stelt dat werkgever aansprakelijk is voor de gevolgen van het incident.
Welke maatregelen had werkgever getroffen?
Werkgever had voor geweldsincidenten op de werkvloer een speciaal protocol opgesteld, genaamd ‘psychosociale arbeidsbelasting’. In dit protocol staat duidelijk opgenomen dat werkgever verantwoordelijk is voor preventie, opvang en nazorg. Werkgever heeft de verplichting om een vertrouwenspersoon aan te stellen en de direct leidinggevende zorgt voor eerste opvang en begeleiding. In het geval dat werknemer slachtoffer is van geweld (ook non-verbaal) door toedoen van een cliënt, zal werkgever altijd achter zijn werknemer staan en een actieve rol pakken in het zoeken van hulp, aldus het protocol. Specifiek over de nazorg geeft het protocol nog aan dat er drie-gesprekken dienen plaats te vinden waar HR en/of de manager bij betrokken zijn.
Is werkgever aansprakelijk?
Het oordeel van de kantonrechter in deze zaak is helder: werkgever is aansprakelijk. Een aantal zaken zijn hiervoor belangrijk. Allereerst stelt de kantonrechter vast dat er sprake is van een causale relatie tussen het werk, de zorgplicht van werkgever en de schade van werkneemster.
Hoe komt de rechter tot dit oordeel?
De kantonrechter verwijst in haar oordeel naar het protocol. Werkgever heeft simpelweg haar eigen protocol niet opgevolgd. De vertrouwenspersoon ontbreekt in dit geval en is veel te laat aangesteld. Hierdoor is kostbare tijd verloren gegaan en is het gevoel van werkneemster dat zij in de steek gelaten wordt door werkgever versterkt. Werkgever wilde niet meewerken aan de drie-gesprekken met de vertrouwenspersoon. Werkgever wilde niet achterom kijken, maar alleen vooruit. Ook de nazorggesprekken vonden niet plaats. De kantonrechter concludeerde dat werkgever op grond van het protocol juist achter werkneemster had moeten staan, in plaats van andersom. Anders gezegd: werkgever heeft zijn zorgplicht geschonden.
Conclusie
Uit deze uitspraak volgt dus dat een werkgever óók aansprakelijk kan zijn wanneer na een incident onvoldoende nazorg wordt verleend. Tip: zorg niet alleen voor een duidelijk veiligheidsprotocol, maar volg dit bij een incident ook zorgvuldig op. Hulp nodig bij het opstellen van een veiligheidsprotocol en/of andere vragen hierover? Neem dan gerust contact op met de specialisten van Snijders Arbeidsrecht.