Intellectueel eigendomsrecht
Het intellectueel eigendomsrecht is een verzamelbegrip voor het octrooirecht, merkenrecht, auteursrecht, handelsnaamrecht, de domeinnaam, databanken en het modelrecht. Met name het beschermen van een merk en de handelsnaam is van essentieel belang voor een franchisegever. Wat is intellectueel eigendom en op welke wijze kunt u uw intellectuele eigendom beschermen?
De merknaam
Het merk staat binnen franchiserelaties symbool voor de identiteit en voor de kernwaarde van het product of de dienst die door de franchisegever wordt aangeboden. Een goede bescherming van een merk hoort daarbij. Zonder registratie is een merk niet goed beschermd tegen inbreuk of misbruik door anderen.
De handelsnaam
Een handelsnaam wordt meestal gebruikt om de eigen onderneming van andere ondernemingen te onderscheiden. In dat geval is het verstandig om de handelsnaam ook als merk te laten registreren. Een handelsnaam ontstaat niet door registratie van de handelsnaam in het Handelsregister maar door het gebruik van de handelsnaam in het handelsverkeer.
Als franchisegever doe je er goed aan het intellectueel eigendom onder te brengen in een vennootschap (een holding of aparte vennootschap) afgescheiden van de risicodragende werkmaatschappij. Als de werkmaatschappij het hoofd niet boven water kan houden dan zijn de intellectuele eigendomsrechten wel veilig gesteld. Zo kan worden voorkomen dat alle rechten in handen van de curator vallen.
Overdracht van knowhow
Naast de merk- en handelsnaam speelt de overdracht van knowhow een belangrijke rol binnen franchiserelaties. De franchisegever verstrekt namelijk operationele, commerciële en organisatorische informatie aan de franchisenemer over de franchiseformule. Alleen zo kan de franchisegever de uniforme identiteit en uitstraling van zijn merk waarborgen en de franchisenemer ondersteunen en faciliteren in de dagelijkse operatie van zijn franchiseonderneming.
De definitie van knowhow is voor meerdere interpretatie vatbaar en speelt een rol bij het concurrentiebeding. De Wet franchise stelt namelijk grenzen aan de reikwijdte en duur van het non-concurrentiebeding. Naast dat dit schriftelijk vastgelegd moet zijn stelt de Wet franchise als voorwaarde dat een non-concurrentiebeding “onmisbaar” moet zijn om de knowhow te beschermen.
Bent u op zoek naar meer informatie over wat intellectueel eigendom is en wat de bijbehorende intellectuele eigendomsrechten zijn? Neem dan contact met ons op.