073 720 02 00

Nieuwe wet voor loontransparantie: appeltje eitje of pittige (loon)kloof?

Door Bijgewerkt op Geen categorie

Hoe weet je als werkgever dat je geen risico loopt op claims vanwege ongelijke beloning? Het recent gepubliceerde Conceptwetsvoorstel loontransparantie (https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2025/03/26/internetconsultatie-wetsvoorstel-om-loonverschillen-tussen-mannen-en-vrouwen-tegen-te-gaan) legt de lat een stuk hoger dan je gewend bent. De wet is bedoeld om de hardnekkige loonkloof tussen mannen en vrouwen aan te pakken en dat gebeurt niet met zachte hand.

Wat gaat er concreet veranderen voor jou als werkgever?

  1. Objectieve loonstructuren

Het loon van alle werknemers moet objectief en genderneutraal worden vastgesteld. Daarom moeten werkgevers en uitzendbureaus transparante loonstructuren gaan hanteren, gebaseerd op objectieve criteria. Bij de indeling in categorieën moeten in elk geval de volgende factoren worden betrokken: vaardigheden, fysieke en mentale inspanningen, verantwoordelijkheden en arbeidsomstandigheden.

De loonstructuren kunnen bij cao worden vastgesteld of door de werkgever zelf, waarbij dan instemming van de ondernemingsraad vereist is.

  1. Loontransparantieverplichtingen

Werkgevers moeten werknemers inzicht geven in de criteria voor het bepalen van een salaris, loonniveaus en loonontwikkeling gedurende de loopbaan. Die laatste verplichting geldt alleen voor werkgevers met ten minste 50 werknemers.

Werknemers krijgen het recht om schriftelijk informatie op te vragen over hun eigen loonniveau en over naar geslacht uitgesplitste gemiddelde loonniveaus binnen gelijkwaardige functiegroepen. Werkgevers moeten hun personeel jaarlijks informeren over dit recht.

Ook ten aanzien van sollicitanten gelden nieuwe transparantieverplichtingen. Werkgevers moeten proactief, voorafgaand aan loononderhandelingen, informatie verstrekken over (de bandbreedte van) het loon en relevante cao-bepalingen over de beloning. Vragen naar salarisgeschiedenis van een werknemer zal niet meer toegestaan zijn. Het vragen naar het laatst­verdiende loon bij het vaststellen van het aanvangs­salaris is namelijk een grote valkuil in het belonings­beleid, dat met name in het nadeel van vrouwen uitvalt.

  1. Rapportageverplichtingen

Werkgevers met ten minste 100 werknemers worden verplicht te rapporteren over loonverschillen aan een nog op te richten monitoringsorgaan. De rapportagefrequentie is afhankelijk van de omvang van de werkgever.

Blijkt uit de rapportage een loonverschil tussen mannen en vrouwen dat niet objectief te rechtvaardigen is, dan moet de werkgever maatregelen nemen om deze verschillen binnen een redelijke termijn te verhelpen. De ondernemingsraad moet met deze maatregelen instemmen.

  1. Verschuiving van de bewijslast

Een ander belangrijk aspect van deze nieuwe wet is de omkering van de bewijslast. Houdt een werkgever zich niet aan de transparantieverplichtingen of aan de rapportageverplichtingen, dan geldt een rechtsvermoeden van loondiscriminatie. De werkgever moet dan aantonen dat géén sprake is van discriminatie.

Toezicht en sanctionering

De Nederlandse Arbeidsinspectie (NLA) zal toezicht houden op de juiste naleving van bovengenoemde verplichtingen. Bij een overtreding kan de NLA een boete opleggen.

En nu?

Voor nu gaat het nog om een wetsvoorstel en is de wet dus nog niet definitief. Maar dat neemt niet weg dat werkgevers er goed aan doen om een eerste stap te zetten zich voor te bereiden op deze wet. In dat kader is allereerst van belang om de huidige beloningsstructuur en (loon)kloven in kaart te brengen. En denk alvast na, eventueel met de ondernemingsraad, over objectieve en genderneutrale criteria voor loonstructuren.

Hulp nodig? Uiteraard denken en/of kijken de advocaten van Snijders Arbeidsrecht graag met u mee!

Vraag & antwoord

Veelgestelde vragen

Ja, dit is opgenomen in artikel 915 van de Wet franchise. Daaruit volgt dat de franchisenemer “binnen de grenzen van redelijkheid” de “nodige maatregelen” dient te treffen om te voorkomen dat hij onder invloed van onjuiste veronderstellingen overgaat tot het sluiten van de franchiseovereenkomst.

Nee, de Wet franchise kent die verplichting niet. Wel dient er een omvangrijk PID verstrekt te worden.

De Wet franchise is niet duidelijk op dit punt. Er wordt in de Wet franchise bij deze zogenaamde “multiple franchising” wel een uitzondering voor de stand-still periode gemaakt, maar niet voor het verstrekken van de PID zelf.


Lees meer

In de Wet franchise wordt dit niet specifiek benoemd. Je zou kunnen aannemen dat de fase voor verlenging niet als een voorfase kan worden beschouwd en de precontractuele informatieverplichting (waaronder het verstrekken van de PID) niet van toepassing is. De franchisenemer die al vijf jaar de betreffende locatie heeft geëxploiteerd kent de franchiseorganisatie en de kosten en opbrengsten van de exploitatie van zijn/haar vestiging.


Lees meer

Volgens de Wet Franchise moet de franchisegever alle informatie verstrekken waarvan de franchisegever moet begrijpen dat die van belang is voor de kandidaat. Aan de andere kant is het ook zo dat er ook een onderzoekplicht is van de kandidaat. Als de aspirant-franchisenemer zelf geen onderzoek doet is dat voor diens risico.


Lees meer

Nee, de wet is heel strikt in deze 4 weken en de rechtspraak gaat hier vooralsnog in mee. Dit kwam naar voren in het kort geding van de rechtbank Midden-Nederland d.d. 30 juni 2021. De rechter overwoog (onder meer) dat in artikel 7:913 en 7:914 BW besloten ligt dat er met het verstrekken van de precontractuele informatie door de franchisegever een aanbod wordt gedaan aan de beoogde franchisenemer om op basis van de bijgevoegde ontwerp franchiseovereenkomst een franchiseovereenkomst te sluiten. Het is vervolgens aan de beoogde franchisenemer om zich te beraden of hij dit wil of dat hij nog verder wil onderhandelen met de franchisegever. De franchisegever kan in deze termijn alleen maar afwachten. Het is de franchisenemer die aan zet is.

De stand-still periode duurt 4 weken. Dit is een verplichte bedenktijd voor het sluiten van de franchiseovereenkomst. Tijdens deze periode mogen er geen wijzigingen worden doorgevoerd ten nadele van de aspirant franchisenemer. Bedoeling van deze periode is dat de kandidaat alle gelegenheid heeft om alle informatie goed te bestuderen en ook om nader onderzoek te doen. Dit moet er voor zorgen dat een kandidaat goed nadenkt en in alle rust een weloverwogen beslissing kan nemen.

Dit document wordt aan het begin van de stand-still periode door de franchisegever overhandigd aan de kandidaat franchisenemer. De PID is een erg uitgebreid document. De PID bevat namelijk alle informatie bevat die tussen franchisegever en kandidaat is uitgewisseld. De franchisegever moet hier heel zorgvuldig mee omgaan. Het ontbreken van informatie kan aanleiding zijn tot claims van de franchisenemer. De PID moet alle informatie bevatten waarvan de franchisegever moet begrijpen dat die van belang kan zijn voor de aspirant franchisenemer.

Nee. Indien uw zaak op toevoegingsbasis behandeld kan worden, kunt u het beste contact opnemen met het Juridisch Loket. Zij helpen u bij het vinden van een advocaat die op deze basis werkt.

De gemiddelde werving en selectie fee in Nederland ligt tussen de 20% en 30% van het bruto jaarsalaris (inclusief vakantiegeld en overige emolumenten). De exacte hoogte is afhankelijk van de complexiteit van de zoekopdracht, de branche en de schaarste op de arbeidsmarkt.


Lees meer

Bent u op korte termijn op zoek naar juridische professionals voor een Interim opdracht of juist op basis van werving & selectie? Bij Snijders Interim bent u aan het juiste adres. Bij Snijders Interim Community zijn de beste juridische professionals uit de markt aangesloten. Of u nu op zoek bent naar een jurist, advocaat, Legal Counsel of bedrijfsjurist op junior, medior of senior level, wij staan u graag bij in uw zoektocht. Laat het ons weten en we komen graag bij u op bezoek om onze dienstverlening verder toe te lichten

Wie stelt moet bewijzen, dat is de hoofdregel van ons burgerlijk procesrecht. Maar wat nu als u een geschil heeft met een andere partij maar u uw stellingen niet (voldoende) kunt onderbouwen? U kunt dan een verzoek indienen tot het houden van een voorlopig getuigenverhoor met als doel het vergaren van extra informatie en bewijs.


Lees meer

Veel werkgevers stellen internet en e-mail aan werknemers ter beschikking. Werknemers gebruiken dat namelijk bij het verrichten van hun werkzaamheden. Soms gebruiken werknemers echter dat internet en die e-mail (tijdens werktijd) voor tal van andere activiteiten, variërend van het lezen van privé e-mail tot het bekijken van pornofilmpjes.


Lees meer

Regelmatig worden wij met de vraag geconfronteerd of een uitlener de door hem aan een ander ter beschikking gestelde werknemers, zoals uitzendkrachten of een gedetacheerde werknemers, kan verbieden om bij de inlener in dienst te treden of dat op een andere manier kan belemmeren. Wij geven antwoord.


Lees meer

Regelmatig stellen werkgevers vragen over de, sinds 1 januari 2015 geldende, aanzegverplichting. De meest gestelde vragen en de antwoorden daarop volgen hieronder.


Lees meer

Als u een geldvordering heeft op een wanbetaler, kunt u beslag laten leggen op een bankrekening. Dat kan door een advocaat te vragen om dit te doen. Alleen advocaten (en dus niet deurwaarders) mogen aan de rechtbank toestemming vragen om conservatoir beslag te leggen.


Lees meer
Lees alle FAQ's
Wij scoren gemiddeld een 8,8 op basis van 43 referenties
Wij scoren gemiddeld een 8,8 op basis van 43 referenties