De ingebrekestelling
Ondernemers hebben regelmatig te maken met klanten of relaties die hun afspraken niet nakomen. Vaak willen zij dan zo snel als mogelijk de overeenkomst ontbinden, zodat ze met een andere partij verder kunnen en/of willen zij de door hen geleden schade vergoed zien. Voordat men een dergelijke vordering kan instellen, dient die ene klant of relatie in verzuim te verkeren. Dit verzuim treedt in de meeste gevallen pas in nadat de andere partij in gebreke is gesteld en aan hem een laatste kans is geboden om binnen een redelijke termijn de overeenkomst alsnog correct na te komen.
In dit blog wordt uitgelegd wat een ingebrekestelling is, wanneer u iemand in gebreke moet stellen, aan welke vereisten een ingebrekestelling moet voldoen, wat wordt verstaan onder een redelijke termijn bij een ingebrekestelling en wat uw mogelijkheden zijn nadat u iemand in gebreke hebt gesteld.
Wanneer is een ingebrekestelling vereist?
De wet bepaalt dat men de partij die tekort schiet in de nakoming van de overeenkomst doorgaans een tweede kans moet bieden om alsnog zijn verplichtingen na te komen. Dit doet u door middel van een schriftelijke ingebrekestelling.
Een ingebrekestelling is echter niet altijd vereist. Zo hoeft u geen ingebrekestelling te versturen als er een fatale termijn is afgesproken die wordt overschreden of als de wederpartij aangeeft dat hij de overeenkomst niet meer zal nakomen. Daarnaast zegt de wet dat bij een onrechtmatige daad of schadeclaim die voortvloeit uit een wanprestatie geen ingebrekestelling is vereist. Echter kan daar contractueel wel van worden afgeweken. In veel contracten of algemene voorwaarden is namelijk vaak opgenomen dat een ingebrekestelling is vereist voordat u de overeenkomst kunt ontbinden en een schadevergoeding kunt vorderen. U doet er dan ook verstandig aan om dat altijd even te controleren.
Vereisten ingebrekestelling
Voor een ingebrekestelling gelden een aantal vereisten:
- De ingebrekestelling moet schriftelijk aan de wederpartij worden gericht;
- Wijs de wederpartij op de tekortkomingen in de nakoming van de overeenkomst;
- Bied de wederpartij een duidelijke en redelijke termijn (wat redelijk is moet per geval worden beoordeeld) om de overeenkomst alsnog op een correcte wijze na te komen;
- En geef tenslotte duidelijk aan wat de gevolgen zijn van niet tijdige nakoming van de overeenkomst, bijvoorbeeld dat u de overeenkomst ontbindt en/of de wederpartij aansprakelijk stelt voor de geleden schade.
Voldoet een ingebrekestelling niet aan de hierboven genoemde eisen, dan kan dat vergaande gevolgen hebben. Zo zou u bijvoorbeeld uw recht op schadevergoeding kunnen mislopen of zou u gebonden kunnen blijven aan uw verplichtingen uit de overeenkomst.
Mogelijkheden na een ingebrekestelling
Nadat u de wederpartij op een correcte wijze in gebreke hebt gesteld en de wederpartij komt dan alsnog zijn verplichtingen niet na, dan treedt de wederpartij in verzuim. In dat geval, kunt u overgaan tot het ontbinden van de overeenkomst en/of schadevergoeding vorderen.
Conclusie
Behoudend de hierboven genoemde uitzonderingen, is het dus vereist om een wederpartij in gebreke te stellen indien hij de overeenkomst niet nakomt. Dit is noodzakelijk om bij niet tijdige nakoming van de overeenkomst ontbinding van de overeenkomst en/of schadevergoeding te kunnen vorderen.
Tip: ook al is een ingebrekestelling niet vereist, is het advies om dit toch altijd te doen.
Hebt u nog vragen over dit blog of hebt u te maken met een klant of relatie die bijvoorbeeld zijn factuur niet of niet op tijd betaalt? Of heb je hulp nodig nadat u iemand in gebreke hebt gesteld? Schroom dan niet en neem vrijblijvend contact met ons op. Eén van onze incasso advocaten denken graag met u mee.