Hoe ga je om met een wanbetaler?
Iedereen loopt wel eens tegen een wanbetaler aan. Uw factuur wordt niet betaald, vaak met de nodige smoezen. Dat geeft irritatie en soms ook druk op uw liquiditeit.
Zolang de wanbetaler alsnog betaalt, is er geen probleem. Maar wat nu als u de wanbetaler op geen enkele wijze kunt dwingen om tot betaling over te gaan? In dit blog geven wij van Snijders Incasso enkele tips hoe om te gaan met een wanbetaler en welke acties u tegen de wanbetaler kunt ondernemen.
Stappenplan bij wanbetaling
Wanneer u te maken hebt met wanbetaling van een klant volgen hierna enkele stappen die u kunt ondernemen om uw factuur alsnog betaald te krijgen.
- Zorg er in de eerste plaats voor dat u er kort op zit. Zodra de betalingstermijn is verlopen, stuurt u er direct een betalingsherinnering uit en de eventueel daaropvolgende acties. Hierdoor voelt de wanbetaler minder ruimte om de factuur onbetaald te laten;
- Naast het versturen van betalingsherinneringen en aanmaningen, is het verstandig telefonisch contact op te nemen met de betreffende wanbetaler. Maak tijdens dat gesprek duidelijke en concrete afspraken over wanneer de factuur betaald moet zijn en bevestig deze afspraken schriftelijk.
- En mocht het na het nemen van stap 1 en 2 nog niet gelukt zijn om uw factuur betaald te krijgen, dan is het advies om zo snel mogelijk juridische hulp in te schakelen. Vaak is een brief of telefoontje van een advocaat al voldoende om de wanbetaler zover te krijgen dat hij de factuur alsnog wel betaalt.
Naast bovenstaande stappen kun je er bij een wanbetaling ook voor kiezen om:
- Uw verplichtingen uit hoofde van de overeenkomst (bijvoorbeeld het leveren van producten) op te schorten totdat de wanbetaler de factuur heeft voldaan;
- Het verrekenen van uw vordering op de wanbetaler met een eventuele vordering die hij nog op u heeft;
- De overeenkomst te ontbinden. Aan het ontbinden van een overeenkomst zitten wel wat haken en ogen. De wanbetaler moet dan namelijk in verzuim zijn. Dit kan automatisch intreden, bijvoorbeeld als de wanbetaler zegt de factuur niet te gaan betalen. In alle andere gevallen zult u de wanbetaler eerst in gebreke moeten stellen en hem alsnog een redelijke termijn te geven om tot betaling over te gaan, alvorens u de overeenkomst kunt ontbinden.
Hulp van een incasso advocaat
Hebt u alles geprobeerd, maar lukt het niet om uw factuur betaald te krijgen? Neem dan vrijblijvend contact op met een van onze specialisten. Wij zorgen voor een forse en reële druk, bijvoorbeeld door beslagleggen of faillissementsaanvraag, zodat de wanbetaler niet veel anders meer kan dan de vordering te betalen.
Indien u vragen hebt over de inrichting van uw debiteurenbeheer/creditmanagement, denken wij ook graag met u mee.