Consument niet blij? Let op, klaag op tijd!
Wanneer partijen een koopovereenkomst sluiten, kan het zijn dat hetgeen is afgeleverd niet aan de overeenkomst beantwoordt. Met andere woorden: het afgeleverde is dan non-conform. De koper dient dan daarover binnen bekwame tijd bij de verkoper te klagen. Doet een koper dat niet, dan komen de rechten van de koper te vervallen. In dit artikel zal ik ingaan op de vraag wat ‘binnen bekwame tijd’ is.
Consumentenkoop en niet-consumentenkoop
De wet maakt een onderscheid tussen consumentenkoop en niet-consumentenkoop. Bij consumentenkoop gaat het om een koopovereenkomst die wordt gesloten tussen een consument en een professionele partij. Bij niet-consumentenkoop daarentegen gaat het om partijen die handelen in het kader van een bedrijfs- en/of beroepsactiviteit. Bij consumentenkoop wordt de consument gezien als ‘zwakkere partij’ en daarom zijn de meeste regels van het consumentenrecht gericht op het beschermen van de consument. De klachtplicht daarentegen dient eigenlijk vooral ter bescherming van de verkoper. Immers, de verkoper moet in de gelegenheid worden gesteld om het gebrek ongedaan te maken. Als de koper (te) lang stilzit, wordt die mogelijkheid beperkt en de verkoper (mogelijk) onredelijk benadeeld.
Klachtplicht
De klachtplicht bestaat in feite uit twee termijnen. Een termijn waarbinnen de koper het gebrek redelijkerwijs had moeten ontdekken (‘onderzoeksplicht’) en een termijn waarbinnen melding van het gebrek moet worden gedaan (‘mededelingsplicht’). Bij consumentenkoop geldt dat de termijn begint te lopen ná de ontdekking van het gebrek (en niet na het moment waarop de koper eventueel het gebrek na onderzoek had kunnen ontdekken).
Bekwame tijd
Het antwoord op de vraag of binnen bekwame tijd is geklaagd, dient te worden beantwoord door afweging van alle betrokken belangen met inachtneming van alle relevante omstandigheden. In hoeverre de belangen van de verkoper daarbij al dan niet zijn geschaad, is in belangrijke mate bepalend. In de wet is verder opgenomen dat voor consumentenkoop een termijn van twee maanden in ieder geval tijdig is. Met andere woorden: bij consumentenkoop loopt de koper dus al een risico als hij langer dan twee maanden wacht met klagen! De reden daarvoor is, dat de termijn bij consumentenkoop pas begint te lopen op het moment van feitelijke ontdekking en dat klagen een relatief eenvoudige handeling is.
Dus?
Het antwoord op de vraag ‘wat een bekwame tijd’ is, kan dus niet in algemene zin worden gegeven. Er geldt geen vaste termijn. Wel luidt het advies om voortvarend te handelen – zeker in het geval van consumentenkoop – en klachten te melden bij de verkoper als het afgeleverde niet aan de overeenkomst beantwoordt. Meer weten over dit onderwerp? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.