Een betwiste/openstaande vordering
Een betwiste/openstaande vordering
Het zal u vast weleens zijn overkomen: een klant die zijn openstaande factu(u)r(en) niet betaald, ondanks dat de betaaltermijn al ruimschoots is overschreden. Dergelijke situaties kan het een onderneming knap lastig maken.
Het is dan wel van belang om te achterhalen waarom uw klant niet betaalt. Is het omdat hij niet wil of niet kan of zijn er andere redenen waarom hij niet tot betaling overgaat? In de eerste situatie spreken we van een eenvoudige incasso. In de tweede situatie zal uw klant vaak redenen hebben waarom hij de factuur niet betaalt. Dit noemen we dan ook wel een ‘betwiste vordering’, oftewel een openstaande vordering.
Wat is een betwiste vordering?
Een betwiste vordering is – kort gezegd – een vordering waarvan uw klant meent dat hij deze niet hoeft te betalen om hem moverende redenen. We spreken niet van een betwiste vordering als uw klant aangeeft dat hij niet wil betalen of niet kan betalen. Een schuldenaar kan veel redenen hebben om uw openstaande vordering niet te voldoen. Daarbij kunt u bijvoorbeeld denken aan de situaties waarin uw klant stelt dat:
- Het geleverde product niet aan de overeenkomst beantwoordt, het product te laat geleverd is waardoor hij schade heeft geleden of dat de levering in zijn geheel is uitgebleven;
- U volgens uw klant tekort zou zijn geschoten in de nakoming van de overeenkomst (wanprestatie);
- Er volgens de schuldenaar geen overeenkomst tot stand is gekomen en hij om die reden niet gehouden is de vordering te voldoen;
Het is altijd van belang dat de reden(en) waarom uw klant de factuur niet betaalt, voor u voldoende duidelijk zijn. De vraag is dan hoe u om dient te gaan met een openstaande vordering.
Wat te doen tegen een betwiste vordering?
Indien u het niet eens bent met de door uw klant aangegeven redenen om niet te betalen, is het van belang daar tegen op te komen. Daarvoor dient u eerst een buitengerechtelijk traject te doorlopen. Als uw klant niet duidelijk kenbaar maakt waarom hij niet betaalt, dan is het advies om een sommatiebrief te versturen. Vaak zal uw klant dan aangeven waarom hij niet wil betalen.
Daarnaast is het van belang om te beoordelen of de betwisting terecht is of niet. Is die onterecht, dan zal het vaak eenvoudiger zijn om uw vordering met succes te incasseren. Wanneer uw klant goed onderbouwd aangeeft waarom hij uw vordering betwist, dan wordt het een ander verhaal. Ook u zal dan gemotiveerd verweer moeten voeren tegen deze betwiste vordering.
In beide gevallen is het raadzaam een advocaat in te schakelen, maar met name in het geval waarin uw klant gemotiveerd verweer voert tegen uw verzoek tot betaling van uw vordering. Onze ervaren incasso advocaten kunnen snel en goed in kaart brengen of de betwisting terecht is of niet.
Vordering uit handen
Als wij constateren dat het om een onterechte betwiste vordering gaat, kunt u uw vordering aan ons uit handen geven. Wij gaan direct voor u aan de slag. Bij Snijders Incasso schromen we niet om keihard te incasseren. Als een pitbull zetten wij onze tanden er in. Doet uw klant binnen 24 of 48 uur niet wat we hebben gevraagd? Dan voelt deze de consequenties. Dan doen we vaak zo tactisch en hard mogelijk. Dus: slim handelen, onder opdrachtgevers van uw klant beslag leggen, beslag op panden, bankrekeningen, faillissement aanvragen of andere consequenties, bijvoorbeeld het opstarten van een incasso kort geding. Of een combinatie van deze vervelende maatregelen, zodat uw klant wel voelt dat we niet lang gaan discussiëren over slappe verweren.
Hulp nodig?
Hebt u hulp nodig bij het incasseren van uw vordering? Schroom dan niet en neem vrijblijvend contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.