073 720 02 00

Hoe haal ik het optimale uit mijn franchiseformule?

Door Bijgewerkt op

Onlangs werd ik benaderd door een franchiseformule. Deze franchiseformule stond op zich goed, echter werd deze verre van optimaal benut.   

Grootste probleem was dat de rayons waren verdeeld, de franchisegever zich (contractueel) had verbonden het rayon ongemoeid te laten en de franchisenemers nauwelijks werden geprikkeld het rayon volledig te benutten. De franchisenemer(s) vonden het aantal klanten dat zij bedienden in hun rayon wel prima, lieten grote gedeelten onbenut of leverden slechte service vanwege “te druk”. Dat laatste is vooral heel leuk voor de concurrentie.

Een plan van aanpak

Waar de franchisegever zich eigenlijk al had neergelegd bij deze situatie heb ik een plan van aanpak gemaakt hoe deze formule wel maximaal tot haar recht kon komen.

Allereerst dienden de regio’s en franchisenemers in kaart gebracht te worden waar de problemen zich voordeden. De volgende stap is dat met die franchisenemers het gesprek wordt aangegaan. Levert dit niet het gewenste resultaat op dan kan aangestuurd worden op een aanpassing van de franchiseovereenkomst. Een exclusief recht op een rayon kan namelijk wel eens een stuk minder exclusief zijn in de omstandigheid dat het rayon (aantoonbaar) niet optimaal wordt benut. De Wet Franchise hoeft daaraan zeker niet in de weg te staan.

Dit kan er bijvoorbeeld toe leiden dat verdienmodellen worden aangepast, zodanig dat de franchisenemer geprikkeld wordt het rayon optimaal te benutten.

Een aangepaste franchiseovereenkomst

Vooruitlopend daarop wordt de franchiseovereenkomst zo aangepast dat dit probleem zich in de toekomst niet meer kon voordoen. Er zijn bijvoorbeeld omzetdrempels vastgesteld en minimaal te bedienen klanten. Het spreekt voor zich dat daarbij de Wet Franchise als leidraad diende.

Een optie die met de franchisegever ook is besproken is de zogenaamde “master franchise”. Dit was voor haar zeker een optie. Niet alleen omdat het een solide franchiseformule is, maar ook omdat er interesse is vanuit het buitenland.

Deze kwestie is voor mij het voorbeeld dat je je als franchisegever niet te makkelijk moet neerleggen bij contractuele afspraken. Heb je ook het idee dat je meer uit jouw franchiseformule kunt halen? Neem dan (vrijblijvend) contact op.

Vraag & antwoord

Veelgestelde vragen

Wie stelt moet bewijzen, dat is de hoofdregel van ons burgerlijk procesrecht. Maar wat nu als u een geschil heeft met een andere partij maar u uw stellingen niet (voldoende) kunt onderbouwen? U kunt dan een verzoek indienen tot het houden van een voorlopig getuigenverhoor met als doel het vergaren van extra informatie en bewijs.


Lees meer

Veel werkgevers stellen internet en e-mail aan werknemers ter beschikking. Werknemers gebruiken dat namelijk bij het verrichten van hun werkzaamheden. Soms gebruiken werknemers echter dat internet en die e-mail (tijdens werktijd) voor tal van andere activiteiten, variërend van het lezen van privé e-mail tot het bekijken van pornofilmpjes.


Lees meer

Regelmatig worden wij met de vraag geconfronteerd of een uitlener de door hem aan een ander ter beschikking gestelde werknemers, zoals uitzendkrachten of een gedetacheerde werknemers, kan verbieden om bij de inlener in dienst te treden of dat op een andere manier kan belemmeren. Wij geven antwoord.


Lees meer

Regelmatig stellen werkgevers vragen over de, sinds 1 januari 2015 geldende, aanzegverplichting. De meest gestelde vragen en de antwoorden daarop volgen hieronder.


Lees meer

Als u een geldvordering heeft op een wanbetaler, kunt u beslag laten leggen op een bankrekening. Dat kan door een advocaat te vragen om dit te doen. Alleen advocaten (en dus niet deurwaarders) mogen aan de rechtbank toestemming vragen om conservatoir beslag te leggen.


Lees meer
Lees alle FAQ's
Wij scoren gemiddeld een 8,9 op basis van 49 referenties
Wij scoren gemiddeld een 8,9 op basis van 49 referenties