Hoe haal ik het optimale uit mijn franchiseformule?
Onlangs werd ik benaderd door een franchiseformule. Deze franchiseformule stond op zich goed, echter werd deze verre van optimaal benut.
Grootste probleem was dat de rayons waren verdeeld, de franchisegever zich (contractueel) had verbonden het rayon ongemoeid te laten en de franchisenemers nauwelijks werden geprikkeld het rayon volledig te benutten. De franchisenemer(s) vonden het aantal klanten dat zij bedienden in hun rayon wel prima, lieten grote gedeelten onbenut of leverden slechte service vanwege “te druk”. Dat laatste is vooral heel leuk voor de concurrentie.
Een plan van aanpak
Waar de franchisegever zich eigenlijk al had neergelegd bij deze situatie heb ik een plan van aanpak gemaakt hoe deze formule wel maximaal tot haar recht kon komen.
Allereerst dienden de regio’s en franchisenemers in kaart gebracht te worden waar de problemen zich voordeden. De volgende stap is dat met die franchisenemers het gesprek wordt aangegaan. Levert dit niet het gewenste resultaat op dan kan aangestuurd worden op een aanpassing van de franchiseovereenkomst. Een exclusief recht op een rayon kan namelijk wel eens een stuk minder exclusief zijn in de omstandigheid dat het rayon (aantoonbaar) niet optimaal wordt benut. De Wet Franchise hoeft daaraan zeker niet in de weg te staan.
Dit kan er bijvoorbeeld toe leiden dat verdienmodellen worden aangepast, zodanig dat de franchisenemer geprikkeld wordt het rayon optimaal te benutten.
Een aangepaste franchiseovereenkomst
Vooruitlopend daarop wordt de franchiseovereenkomst zo aangepast dat dit probleem zich in de toekomst niet meer kon voordoen. Er zijn bijvoorbeeld omzetdrempels vastgesteld en minimaal te bedienen klanten. Het spreekt voor zich dat daarbij de Wet Franchise als leidraad diende.
Een optie die met de franchisegever ook is besproken is de zogenaamde “master franchise”. Dit was voor haar zeker een optie. Niet alleen omdat het een solide franchiseformule is, maar ook omdat er interesse is vanuit het buitenland.
Deze kwestie is voor mij het voorbeeld dat je je als franchisegever niet te makkelijk moet neerleggen bij contractuele afspraken. Heb je ook het idee dat je meer uit jouw franchiseformule kunt halen? Neem dan (vrijblijvend) contact op.