Spijt van uw aankoop? De wettelijke bedenktijd!
U kent het wel: een familielid is jarig en u weet niet wat u als presentje moet geven. Bovendien heeft u, door drukte op de werkvloer, ook nog maar weinig tijd om naar de winkel te gaan. U besluit het internet op te duiken om vervolgens vluchtig iets uit te zoeken. Wanneer de grote dag daar is, blijkt dat uw familielid het presentje in kwestie helemaal niet kan waarderen. Een bonnetje heeft u niet, immers heeft u de aankoop via internet gedaan. Wat nu?!
Wanneer heeft u wél recht op uw wettelijke bedenktijd?
Wanneer u producten of diensten niet in een winkel, vaste beursstand of marktkraam koopt, maar bijvoorbeeld aan de deur, op straat, via internet, telefoon of sociale media, dan heeft u volgens de wet 14 dagen wettelijke bedenktijd. Maar, wanneer geldt deze wettelijke bedenktijd niet?
Uitzonderingen op de wettelijke bedenktijd
- Producten die u op straat of aan huis koopt met een waarde onder de € 50,00.
- Producten die u op maat laat maken, bijvoorbeeld een maatpak of –kast.
- Producten die bij levering vermengd raken, zoals zand of beton.
- Producten waarvan de prijs schommelt zonder dat de verkoper hier invloed op heeft, zoals goud.
- Producten die overduidelijk persoonlijk zijn, bijvoorbeeld foto’s.
- Producten die relatief snel bederven, bijvoorbeeld etenswaren of bloemen.
- Diensten waarvoor u een datum of periode afspreekt, bijvoorbeeld een kaartje voor een pretpark.
- Losse exemplaren van tijdschriften of kranten.
- Diensten waarop de wet niet van toepassing is, zoals: kansspelen, pakketreizen, kinderopvang, thuiszorg, verkoop en verhuur van woonruimte.
Vervallen van de wettelijke bedenktijd
Soms heeft u in beginsel wel recht op de wettelijke bedenktijd, maar komt deze als gevolg van uw eigen handelen, bijvoorbeeld door het verbreken van de verzegeling, te vervallen. Op het moment dat u het zegel verbreekt, heeft u geen recht meer op de wettelijke bedenktijd. Dit is bijvoorbeeld het geval bij:
- Producten die niet kunnen worden geretourneerd op basis van hygiënische- of gezondheidsoverwegingen, bijvoorbeeld een tandenborstel of scheerapparaat.
- Gegevensdragers met digitale inhoud, zoals dvd’s en cd’s.
Overigens komt de wettelijke bedenktijd bij andere producten niet te vervallen na het verbreken van de verzegeling.
Twijfel over uw recht op de wettelijke bedenktijd?
Er kunnen gevallen zijn waarin u twijfelt over uw recht op de wettelijke bedenktijd. Veelvoorkomende gevallen waarin u wel recht heeft op de wettelijke bedenktijd zijn:
- Afgeprijsde- of showroomartikelen.
- Tweedehands producten.
- Producten of diensten via een (online) veiling.
- Kleding die in verschillende maten te bestellen is.
- Gordijnen in verschillende standaardmaten.
- Computers die op uw verzoek worden samengesteld.
- Abonnementen op tijdschriften of regelmatig geleverde producten of diensten.
Gebruik maken van de wettelijke bedenktijd
U weet nu in welke gevallen u recht heeft op de wettelijke bedenktijd, maar hoe effectueert u deze? Als u via internet of telefonisch een aankoop hebt gedaan, kunt u binnen 14 dagen aan de verkopende partij laten weten dat u afziet van de koop. Dit kunt u doen via een modelformulier herroeping. Bewaar een kopie van de brief of de e-mail als bewijs van de retourzending. Binnen 14 dagen nadat u de verkoper hebt laten weten dat u afziet van de koop moet de verkoper het aankoopbedrag terugbetalen. De verkoper mag hier echter wel mee wachten tot het product daadwerkelijk terug is ontvangen of u een bewijs van retournering levert. De kosten voor de retourzending mogen bij u in rekening worden gebracht, mits u daarover vooraf bent geïnformeerd.
Mocht u problemen ervaren nadat u afziet van een koop, wenst de verkoper het geld niet terug te storten of bestaat er discussie over de kosten voor de retourzending? Neem dan contact met ons op. De advocaten van Snijders Advocaten helpen u graag om uw wettelijke bedenktijd ten volle te benutten.