Tips bij de ver- en aankoop van een bedrijf / onderneming
Volgens de cijfers van het CBS zijn er dit jaar al meer fusies en overnames gerealiseerd dan in heel het jaar 2018 het geval was. Het kopen- en verkopen van een bedrijf / onderneming is dus “trending”. Het klinkt altijd mooi, een succesvolle overname – en dat is het ook -, maar er komt ontzettend veel bij kijken en het is in de regel een zeer intensief en ingrijpend proces. In dit artikel zullen enkele tips (do’s en don’ts) voor bedrijfsovername aan bod komen.
Bedenk goed wat u wilt en waarom
Voordat u een bedrijf te koop aanbiedt of u als koper besluit om het onderhandelingstraject in te gaan met als doel een bedrijf te kopen, bedenk dan goed waarom u dit wilt. Waarom wilt u een bedrijf verkopen of kopen? Bent u bijvoorbeeld toe aan een nieuwe uitdaging of wilt u met pensioen (verkoper) of wilt u starten met ondernemen of juist gaan groeien (koper)? Er zijn een legio aan redenen denkbaar om tot verkoop of aankoop van een bedrijf over te gaan. Blijf daarbij echter wel realistisch en voorkom dat u de deal koste wat het kost wilt sluiten (wees dus niet te gretig).
Laat u vanaf het begin af aan adviseren
Een veel gemaakte fout is dat de betrokkenen pas op een later moment in het overnameproces – vaak om kosten te besparen – besluiten om zich te laten adviseren (juridisch-, fiscaal- en overig advies). Een bedrijfsovername is echter een complex proces (zowel voor verkoper als koper) en zonder de begeleiding van professionele adviseurs raakt u niet alleen snel het overzicht kwijt, maar loopt u ook onnodige risico’s. Bijvoorbeeld omdat zaken contractueel niet (goed) worden vastgelegd (denk daarbij bijvoorbeeld aan garanties en vrijwaringen). Een ander bijkomend voordeel van u laten bijstaan door adviseurs is dat u zich tijdens het overnameproces ook nog gewoon kan blijven richten op de onderneming zelf. Het is daarbij in dat kader ook aan te bevelen om bepaalde belangrijke personen binnen de organisatie in vertrouwen op de hoogte te stellen van de voorgenomen verkoop/aankoop. Niet alles hoeft namelijk via u te lopen en veel vragen (bijvoorbeeld in het kader van een due diligence onderzoek) kunnen eenvoudig door andere personen binnen de organisatie worden beantwoord, hetgeen u de ruimte geeft om het overzicht te bewaren.
Laat ook een Letter of Intent, ook wel intentieverklaring genoemd, opstellen waarin de belangrijkste voorwaarden (denk bijvoorbeeld aan exclusiviteit, geheimhouding, prijs, due diligence onderzoek, tijdspad, transactiedocumentatie, break fee etc.) tussen partijen op voorhand worden afgekaart.
Voer een gedegen due diligence onderzoek uit
Voer een gedegen due diligence onderzoek uit (denk hierbij aan een boekenonderzoek op onder andere fiscaal-, financieel-, juridisch- en commercieel gebied) om de spreekwoordelijke “lijken uit de kast” zoveel mogelijk uit te kunnen sluiten. Ook hiervoor geldt weer dat het is aan te raden om dit (deels) door professionele adviseurs te laten doen aangezien die weten waar ze op moeten letten. Indien de uitkomst van het due diligence onderzoek niet conveniërend is kan worden afgezien van de transactie, kan de koopprijs worden bijgesteld of kunnen bepaalde specifieke garanties en/of vrijwaringen worden opgenomen of bepaalde zekerheden worden bedongen.
Zoals aangegeven zijn dit slechts enkele tips. Bent u voornemens om een bedrijf te verkopen of te kopen, neem dan gerust vrijblijvend contact met ons op.