Uber chauffeurs zijn werknemers!
Veel mensen maken gebruik van een Uber. Voor de mensen die Uber niet kennen: Uber is een onderneming die bemiddelt tussen reizigers en aanbieders van personenvervoer. Denk hierbij aan taxichauffeurs maar ook privéchauffeurs. Door middel van een app worden mensen in verschillende landen met elkaar verbonden. Als gebruiker log je in op een app en dan boek je een rit, welke veelal fors goedkoper is dan een reguliere taxi.
Al enige tijd bestaat er discussie over de vraag of deze chauffeurs zelfstandigen zijn of werknemers met een arbeidsovereenkomst. Recentelijk heeft de rechtbank Amsterdam hierover een oordeel gegeven.
Standpunt Uber
Uber stelt dat zij geen werkgever is maar een technologieplatform, en dat zij slechts een platform is waar zelfstandige chauffeurs en hun klanten elkaar kunnen ontmoeten en overeenkomsten met elkaar kunnen aangaan. Uber bemiddelt alleen bij de totstandkoming van die overeenkomst en ondersteunt partijen door middel van ICT systemen, zoals de Uber-App. Daarnaast stelt Uber dat chauffeurswerk niet behoort tot de kernactiviteiten van Uber.
Stanpunt Vakbond FNV
FNV is van mening dat er wel degelijk een arbeidsovereenkomst bestaat tussen Uber en de chauffeurs. Uber is tot in detail betrokken bij het organiseren van de vervoersdiensten, zij selecteert de chauffeurs en de auto’s en stelt tarieven eenzijdig vast. Ook monitort Uber het rijgedrag van de chauffeurs en stuurt het gedrag van de chauffeurs met voorschriften, ratings, waarschuwingen en zelfs het blokkeren van de App. Daarnaast is Uber de partij die de klant factureert en betaalt Uber vervolgens de chauffeur.
Het oordeel van de rechtbank
De rechtbank stelt FNV in het gelijk. De overeenkomst tussen Uber en de chauffeurs voldoet aan alle wettelijke criteria van een arbeidsovereenkomst, namelijk arbeid, loon en gezagsverhouding. Van dat laatste is sprake nu van de Uber-App een disciplinerende en instruerende werking uitgaat alsmede een financiële stimulans. Zodra chauffeurs gebruik maken van de app, zijn zij onderworpen aan de werking van het door Uber ontwikkelde algoritme. Er is sprake van ‘modern werkgeversgezag’, aldus de kantonrechter.
De gevolgen voor Uber
Door deze uitspraak is Uber verplicht de cao taxivervoer toe te passen, in de periodes dat deze cao algemeen verbindend is verklaard. Voor veel chauffeurs betekent deze uitspraak ook dat zij aanspraak kunnen maken op achterstallig salaris.
Daarnaast heeft deze uitspraak meer gevolgen. Nu de Uber chauffeurs werknemers zijn, hebben zij recht op loondoorbetaling bij ziekte, recht op betaald vakantieverlof en genieten zij ontslagbescherming.
De aanpak tegen schijnzelfstandige
Deze uitspraak van de rechtbank Amsterdam past binnen de huidige politieke visie, waarin het voorkomen van schijnzelfstandigheid en het voorkomen van uitbuiting van deze zogenaamde zelfstandige, centraal staat. Ook de Wet DBA, waarover in deze nieuwsbrief ook een artikel is geschreven, staat weer op de politieke agenda. Lees daarom ook de andere blogs over dit onderwerp: Wet DBA: moeten we daar nog rekening mee houden? en ‘De kwalificatie van een overeenkomst : wel/geen arbeidsovereenkomst.