Wat is een distributieovereenkomst?
Een veelvoorkomende overeenkomst voor leveranciers is de distributieovereenkomst die gesloten wordt met de distributeur. In de distributieovereenkomst staat dat de leverancier aan de distributeur producten verkoopt met het oog op doorverkoop door de distributeur.
Kern van een distributieovereenkomst
De kern van een distributieovereenkomst is de afspraak dat een distributeur producten van een leverancier koopt ten behoeve van doorverkoop in een bepaald gebied. Hierdoor kan je als leverancier snel groeien zonder een geheel eigen (distributie)organisatie te moeten opbouwen.
De distributeur krijgt het recht om producten te verkopen die hij heeft ingekocht van de distributiegever (leverancier). Daartegenover heeft de leverancier de verplichting om een bepaald product onder bepaalde afspraken te leveren aan de distributeur. De distributeur koopt de producten in een verkoopt die zelf voor eigen rekening en risico. Dat laatste betekent dat de distributeur de producten in eigen naam door levert en met de afnemers aparte koopovereenkomsten sluit.
Aanvullende afspraken
In een distributieovereenkomst leggen de leverancier en de distributeur afspraken vast over de verkoop van producten van leverancier aan distributeur. Denk onder meer aan specifieke afspraken over de omvang van de distributie, de inkoopprijs, de hoeveelheid, een minimum afnameverplichting, het distributiegebied, exclusiviteit, geheimhouding, marketing verplichtingen, rapportage, productaansprakelijkheid, non-concurrentie en de duur van de samenwerking.
Er zijn – in tegenstelling tot bijvoorbeeld agentuurovereenkomsten – geen specifieke wettelijke regels voor distributieovereenkomsten. Het is zaak duidelijke afspraken te maken en te voorkomen dat de rechter de overeenkomst ineens kwalificeert als een andere overeenkomst waarop allerlei andere onvoorziene regels van toepassing blijken te zijn.
Hulp nodig bij het opstellen van een distributieovereenkomst? Neem (vrijblijvend) contact op met onze specialisten.