Webshop failliet, wat nu?
Stel: u hebt eindelijk na lang wikken en wegen toch die aankoop online gedaan, u hebt al betaald maar het product wordt niet geleverd. Wat blijkt? De onderneming, waar ook de webshop aan is gekoppeld waar de aankoop is gedaan, is failliet. Wat nu? Hebt u nog recht op levering van het product of krijgt u misschien uw geld terug? Kortom, wat staat u te doen?
Faillissement
Zodra er door de rechtbank een faillissement wordt uitgesproken benoemt deze gelijktijdig een curator. Vanaf dat moment is de curator degene die belast is met de beslissingen ten laste of bate van de onderneming, een en ander in samenspraak met de betrokken rechter-commissaris. De gegevens van de door de rechtbank benoemde curator zijn doorgaans gemakkelijk online te vinden.
Uitlevering product?
De kans dat de curator niet tot uitlevering van het product over gaat is vrij groot. In sommige gevallen zal er door de curator alsnog worden uitgeleverd, vaak wel onder die conditie dat er alsnog door de consument betaald wordt. Het nogmaals betalen voelt voor de consument vaak erg dubbel en daarmee oneerlijk, maar is op basis van de geldende faillissementswet terecht.
Geld terug?
Stel dat het door u bestelde product niet meer door de curator wordt geleverd. Hebt u dan recht op teruggave van uw geld? Of u als consument een deel of de gehele aankoopsom retour krijgt is met name afhankelijk van de hoeveelheid geld in de faillissementsboedel waarover de curator kan beschikken. Alle baten die in de faillissementsboedel vallen, denk aan verkoop van activa, worden doorgaans bijgeschreven op de boedelrekening, de rekening van de failliete boedel. De soorten vorderingen kunnen grofweg worden ingedeeld in drie categorieën (1) boedelvorderingen (2) preferente vorderingen en (3) concurrente vorderingen. Het door u betaalde bedrag voor het door u bestelde product valt onder de laatste categorie, die van de concurrente vorderingen. De concurrente vorderingen komen in rangorde bij een eventuele uitdeling onderaan. De kans dat er een bedrag resteert is daarmee doorgaans erg klein. Sowieso zal er, als er al een bedrag voor de concurrente schuldeisers resteert, pro rata dienen te worden verdeeld tussen de andere concurrente schuldeisers.
Vordering melden bij de curator
Het is op zijn minst nuttig uw vordering bij de curator te melden. Houd er rekening mee dat u in ieder geval moet kunnen aantonen dat u daadwerkelijk al voor het door u bestelde product heeft betaald. Indien de curator hiervan overtuigd is zal hij uw vordering plaatsen op de lijst van voorlopige erkende crediteuren. U krijgt hierover bericht. Mocht er toch geld tussen de concurrente schuldeisers te verdelen zijn, dan bent u in ieder geval bekend bij de curator. Een en ander in het kader van “baat het niet, dan schaadt het niet”. Door het indienen van uw vordering krijgt de curator in ieder geval een reëel beeld van de totale schuldenlast van de onderneming. Dit kan mogelijk helpen bij het eventueel door de boedel aansprakelijk stellen van een bestuurder.
Hebt u faillissementsgerelateerde vragen, neemt u dan contact met ons op!