073 720 02 00
Nieuws

Werkplezier ook tijdens Corona

Door Bijgewerkt op Nieuws

Afgelopen week nam ik, Corina Blockland, als spreker deel aan een webinar over werkplezier in Corona-tijd.

Het ging over twee in mijn ogen belangrijke onderwerpen, namelijk:

  • Hoe houd je het leuk als team ondanks alle Corona-maatregelen
  • Wat als het niet lekker gaat. Hoe herken je dit en wat kun je dan doen?

Om met dit laatste te beginnen: opvallend genoeg gaf Professor Lex Burdorf van de Erasmus Universiteit recent aan dat uit onderzoek blijkt dat Corona heus niet alleen maar negatieve gevolgen heeft. Wist je bijvoorbeeld dat de algemene gezondheid van thuiswerkers juist gestegen is? En dat ook het aantal RSI-klachten flink is afgenomen? En dat terwijl velen van ons niet erg ergonomisch aan het werk zijn aan de keukentafel.

Maar het is natuurlijk niet allemaal rozengeur en maneschijn. Veel werknemers hebben last van de huidige periode van grotendeels thuis werken. Eenzaamheid, langer doorwerken, moeilijker concentreren en de balans tussen persoon en werk die zoekraakt zijn veel genoemde factoren. Kortom, er is genoeg om ons heen dat invloed heeft op ons werkplezier.

De kracht van meeveren

Werkplezier gaat in de kern over drie dingen:

  1. Zingeving bijvoorbeeld voelen mensen zich nuttig en hebben ze voldoende uitdaging? Doen mensen werk dat echt bij ze past?
  2. Plezier bijvoorbeeld de onderlinge betrokkenheid en interesse in elkaar, wordt er lol getrapt af en toe?
  3. Veerkracht bijvoorbeeld kun je omgaan met tegenvallers of zit je snel in zak en as?

Dit laatste punt, veerkracht, is een belangrijk onderwerp omdat het zeker in Coronatijd veel effect heeft op inzetbaarheid en verzuim. Het boeiende is namelijk dat mensen met een lage veerkracht vele malen gevoeliger zijn voor stress en depressie. Ze zijn niet zo flexibel in het meebewegen met de veranderingen en dat zorgt voor stress. Als er onvoldoende energie tegenover staat, kan dit grote gevolgen hebben. Voor de werknemer, maar ook voor de werkgever doordat er sprake is van een hoger verzuim of minder betrokkenheid bij de organisatie. Heel belangrijk om juist nu goed te blijven kijken naar je collega’s. Zie je opvallend gedrag? Opvallend gedrag is gedrag dat anders is dan anders, en kan dus per persoon verschillen. Juist nu is het essentieel om dit te benoemen, en om te blijven checken of het goed met mensen gaat, en of ze genoeg energiebronnen tegenover eventuele stressoren kunnen zetten.

Energiebronnen hoeven overigens niet altijd in het werk te liggen, het kan ook gaan om lekker sporten, een hobby uitoefenen of uitgebreid in bad. En ook uit je werk moet je energie kunnen halen. Dit betekent ook iets voor de gedragsafspraken op het werk. Wat vind je normaal met elkaar? Zijn er speciale afspraken die juist in Corona-tijd goed zijn om met elkaar te maken? Denk bijvoorbeeld aan de o zo belangrijke pauzes, lunchwandelen en het op tijd afsluiten van je computer.

 Concreet maken van gedrag

Waar het uiteindelijk om draait is dat je helder bent in je verwachtingen. En dan vooral dat je alle impliciete verwachtingen ook expliciet maakt. Een simpel voorbeeld hierbij is:

Stel een medewerker is wel aanwezig bij het teamoverleg, maar heeft altijd het scherm en het geluid uitstaan. Jij vindt dat heel ongepast. Maar weet de ander dat ook? Er kan van alles achter dit gedrag schuilgaan. Het zou kunnen zijn dat iemand geen interesse heeft, ongemotiveerd is. Het zou ook kunnen zijn dat iemand een angst heeft om op beeld te spreken. Of iemand heeft simpelweg andere verwachtingen van de vormgeving van een online overleg. Wat de achtergrond ook is: je kunt hier iemand pas echt op aanspreken als je eerst expliciete afspraken hebt gemaakt over gewenst gedrag tijdens thuiswerken.

Uitdagingen

Dus ga eens na: heb jij heldere afspraken gemaakt over welk (ander) gedrag in je team nodig is nu de omstandigheden anders zijn? Zo niet, dan ligt er nog een mooie uitdaging te wachten. En dan kun je meteen met het team kijken hoe je het, ook op afstand leuk kunt houden met elkaar: lunchwandelen, online borrelen, een gezamenlijke Corona-spotify-lijst, online pubquiz…. er is nog een wereld in werkplezier en aan duurzaam aan het werk zijn en blijven – te winnen….

 

 

Vraag & antwoord

Veelgestelde vragen

Nee. Indien uw zaak op toevoegingsbasis behandeld kan worden, kunt u het beste contact opnemen met het Juridisch Loket. Zij helpen u bij het vinden van een advocaat die op deze basis werkt.

De gemiddelde werving en selectie fee in Nederland ligt tussen de 20% en 30% van het bruto jaarsalaris (inclusief vakantiegeld en overige emolumenten). De exacte hoogte is afhankelijk van de complexiteit van de zoekopdracht, de branche en de schaarste op de arbeidsmarkt.


Lees meer

Dit ligt natuurlijk helemaal aan de behoefte die u binnen uw organisatie heeft. Bent u op zoek naar een tijdelijke vervanging van een vaste medewerker? Heeft uw organisatie op dit moment te maken met een fusie/overname of een andere vorm van transitie? Gaat u een nieuw product of dienst in de markt zetten? Oftewel heeft uw organisatie op dit moment behoefte om op korte termijn en voor een bepaalde periode op zoek naar gespecialiseerde juridische kennis dan is detachering voor u de beste oplossing.

Bent u op zoek naar een vaste oplossing ter uitbreiding van uw juridische afdeling? Is uw organisatie op het punt belandt dat een eigen juridische afdeling wenselijk is? Dan is voor u werving & selectie van een vaste medewerking de beste oplossing.

Christel Gevers, senior managing consultant, komt graag bij u langs om met u uw organisatie en uw juridische behoefte te bespreken zodat we voor u de juiste oplossing en aanpak kunnen bespreken.

Bent u op korte termijn op zoek naar juridische professionals voor een Interim opdracht of juist op basis van werving & selectie? Bij Snijders Interim bent u aan het juiste adres. Bij Snijders Interim Community zijn de beste juridische professionals uit de markt aangesloten. Of u nu op zoek bent naar een jurist, advocaat, Legal Counsel of bedrijfsjurist op junior, medior of senior level, wij staan u graag bij in uw zoektocht. Laat het ons weten en we komen graag bij u op bezoek om onze dienstverlening verder toe te lichten

Wie stelt moet bewijzen, dat is de hoofdregel van ons burgerlijk procesrecht. Maar wat nu als u een geschil heeft met een andere partij maar u uw stellingen niet (voldoende) kunt onderbouwen? U kunt dan een verzoek indienen tot het houden van een voorlopig getuigenverhoor met als doel het vergaren van extra informatie en bewijs.


Lees meer

Veel werkgevers stellen internet en e-mail aan werknemers ter beschikking. Werknemers gebruiken dat namelijk bij het verrichten van hun werkzaamheden. Soms gebruiken werknemers echter dat internet en die e-mail (tijdens werktijd) voor tal van andere activiteiten, variërend van het lezen van privé e-mail tot het bekijken van pornofilmpjes.


Lees meer

Regelmatig worden wij met de vraag geconfronteerd of een uitlener de door hem aan een ander ter beschikking gestelde werknemers, zoals uitzendkrachten of een gedetacheerde werknemers, kan verbieden om bij de inlener in dienst te treden of dat op een andere manier kan belemmeren. Wij geven antwoord.


Lees meer

Regelmatig stellen werkgevers vragen over de, sinds 1 januari 2015 geldende, aanzegverplichting. De meest gestelde vragen en de antwoorden daarop volgen hieronder.


Lees meer

Als u een geldvordering heeft op een wanbetaler, kunt u beslag laten leggen op een bankrekening. Dat kan door een advocaat te vragen om dit te doen. Alleen advocaten (en dus niet deurwaarders) mogen aan de rechtbank toestemming vragen om conservatoir beslag te leggen.


Lees meer
Lees alle FAQ's
Wij scoren gemiddeld een 8,9 op basis van 54 referenties
Wij scoren gemiddeld een 8,9 op basis van 54 referenties