Alles over de Wet franchise
Sinds 1 januari 2021 is de Wet franchise van toepassing. Het doel van deze wet is om de belangen van de franchisegever en de franchisenemer meer met elkaar in evenwicht te brengen. Grofweg zijn er vier belangrijke pijlers binnen de Wet franchise.
De precontractuele fase
Een belangrijk doel van de wet is het versterken van de informatiepositie van de nieuwe franchisenemer voordat hij een contract aangaat met de franchisegever, de zogenaamde precontractuele fase. Partijen moeten elkaar tijdig informatie verschaffen die van belang is voor het sluiten van de franchiseovereenkomst (artikel 7:913 BW).
Stand-still
Nadat partijen de relevante gegevens aan elkaar hebben verstrekt, geldt een bedenktermijn van vier weken. Dit wordt de ‘stand-still‘ periode genoemd. Partijen kunnen elkaar tijdens de stand-still niet binden, er mogen geen nieuwe voorwaarden aan de overeenkomst worden toegevoegd of betalingen worden afgedwongen. De stand-still biedt partijen tijd om onderzoek te doen en het sluiten van de overeenkomst te (her)overwegen. Deze 4 weken termijn is zeer streng zo is inmiddels gebleken in de jurisprudentie.
Zorgplicht franchisegever
De Wet franchise bepaalt dat de franchisegever aan de franchisenemer bijstand, commerciële en technische ondersteuning moet geven die nodig is voor de uitvoering van de franchiseformule (artikel 7:919 BW). Dit is een inspanningsverplichting van de franchisegever. Als de franchisenemer aangeeft ondersteuning nodig te hebben, dan is de franchisegever verplicht om hulp te bieden.
In het algemeen moeten partijen zich gedragen als een goed franchisegever en goed franchisenemer (artikel 7:912 BW).
Wijzigen van de franchiseovereenkomst
De Wet franchise geeft aan dat bij tussentijdse wijzigingen de franchisegever de franchisenemer tijdig moet informeren. De informatie moet begrijpelijk en duidelijk zijn.
Voor ingrijpende wijzigingen moet de franchisegever bovendien vooraf toestemming vragen aan de franchisenemer. Dit wordt ook wel het instemmingsrecht genoemd. Als er meerdere franchisenemers zijn, dan moet de meerderheid van de franchisenemers met de wijzigingen instemmen. Is er geen meerderheid, dan moeten individuele de franchisenemers die door de wijzigingen geraakt worden met de wijziging instemmen.
Beëindigen van de franchiseovereenkomst
Ten aanzien van de beëindiging van de franchiseovereenkomst zijn er strengere vereisten gesteld aan het concurrentiebeding en de waardering van de onderneming bij beëindiging van de overeenkomst.
Concurrentiebeding
Als in de franchiseovereenkomst een concurrentiebeding is opgenomen, dan geldt het beding na beëindigen van de overeenkomst voor maximaal één jaar en alleen voor het gebied waarbinnen de franchisenemer werkzaam was. Hiermee voorkomt de wet dat het een franchisenemer na het eindigen van een overeenkomst onmogelijk wordt gemaakt om onder een andere vlag verder te gaan. De bepaling sluit aan bij de gewezen rechtspraak over concurrentiebedingen.
Waardering bij beëindigen
Veel franchiseovereenkomsten bepalen dat de onderneming eerst aan de franchisegever moet worden aangeboden als de franchisenemer met zijn onderneming wil stoppen. Vaak tegen ongunstige voorwaarden en een lage verkoopprijs. De Wet franchise bepaalt dat in de franchiseovereenkomst moet worden neergelegd hoe de waarde van de onderneming en de waarde van de goodwill bij het eindigen van de franchiseovereenkomst wordt bepaald, welke rekenmethode wordt gebruikt en wat de omvang is. Zo wordt gewaarborgd dat de onderneming op een eerlijke manier wordt vastgesteld.
Heeft u na het lezen van bovenstaande nog een vraag? Neem dan contact met ons op.