073 720 02 00

Omgevingsvergunning bouwen, gebruik, milieu en natuur

Sinds de inwerkingtreding van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) is dit aanmerkelijk vereenvoudigd. Met de Wabo is de omgevingsvergunning geïntroduceerd. Eén vergunning waarin alle ruimtelijke aspecten – bouwen, gebruik, monumenten, ruimte, natuur en milieu- zijn geïntegreerd.

Aanvragen omgevingsvergunning

Het aanvragen van een omgevingsvergunning kan via de website van de gemeente waar het project plaatsvindt of via het OLO (Omgevingsloket Online). Het is verstandig om op tijd een vergunningencheck te doen, zodat u weet of en welke vergunning(en) is vereist. Zeker bij een omvangrijk project is het verstandig om niet alleen een vergunningencheck te doen maar ook om een quickscan te laten uitvoeren naar alle omgevingsaspecten van uw plan en om mogelijke risico’s vroegtijdig in beeld te brengen. Wij zijn u hierbij graag van dienst.

Procedure omgevingsvergunning

In de Wabo is de procedure voor een omgevingsvergunning sterk vereenvoudigd. Basisregel is dat een omgevingsvergunning wordt voorbereid met de reguliere procedure. Dat wil zeggen dat het bevoegd gezag binnen acht weken moet beslissen op de aanvraag. Interessant is dat als het bevoegd gezag niet op tijd beslist, de Lex silencio positivo geldt. Dat wil zeggen dat de gewenste beschikking van rechtswege is verkregen.

In de uitzonderingsgevallen is de uitgebreide procedure van toepassing. Deze procedure wordt gevoerd volgens afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht. Het bevoegd orgaan moet dan binnen 26 weken beslissen. Hierbij geldt de Lex silencio positivo niet. Deze procedure is bijvoorbeeld van toepassing bij een buitenplanse afwijking van het bestemmingsplan, het oprichten van een inrichting (omgevingsvergunning milieu) en slopen of ingrijpend wijzigen van een rijksmonument.

Advies nodig?

Heeft u advies nodig over een omgevingsvergunning voor natuur en milieu, bouwen, gebruik, of monumenten? De specialisten van Snijders Bestuursrecht zijn u graag van dienst en helpen u met het aanvragen van de omgevingsvergunning, het doen van een vergunningencheck of het laten uitvoeren van een quickscan naar de mogelijke risico’s.

Lees ook:

Wij stellen aan u voor

Onze specialisten

Heeft u een echt goede advocaat nodig? Een juridisch adviseur? Of een allround juridisch partner? Onze specialisten helpen u graag.

Vraag & antwoord

Veelgestelde vragen

Nee. Indien uw zaak op toevoegingsbasis behandeld kan worden, kunt u het beste contact opnemen met het Juridisch Loket. Zij helpen u bij het vinden van een advocaat die op deze basis werkt.

De gemiddelde werving en selectie fee in Nederland ligt tussen de 20% en 30% van het bruto jaarsalaris (inclusief vakantiegeld en overige emolumenten). De exacte hoogte is afhankelijk van de complexiteit van de zoekopdracht, de branche en de schaarste op de arbeidsmarkt.


Lees meer

Dit ligt natuurlijk helemaal aan de behoefte die u binnen uw organisatie heeft. Bent u op zoek naar een tijdelijke vervanging van een vaste medewerker? Heeft uw organisatie op dit moment te maken met een fusie/overname of een andere vorm van transitie? Gaat u een nieuw product of dienst in de markt zetten? Oftewel heeft uw organisatie op dit moment behoefte om op korte termijn en voor een bepaalde periode op zoek naar gespecialiseerde juridische kennis dan is detachering voor u de beste oplossing.

Bent u op zoek naar een vaste oplossing ter uitbreiding van uw juridische afdeling? Is uw organisatie op het punt belandt dat een eigen juridische afdeling wenselijk is? Dan is voor u werving & selectie van een vaste medewerking de beste oplossing.

Christel Gevers, senior managing consultant, komt graag bij u langs om met u uw organisatie en uw juridische behoefte te bespreken zodat we voor u de juiste oplossing en aanpak kunnen bespreken.

Bent u op korte termijn op zoek naar juridische professionals voor een Interim opdracht of juist op basis van werving & selectie? Bij Snijders Interim bent u aan het juiste adres. Bij Snijders Interim Community zijn de beste juridische professionals uit de markt aangesloten. Of u nu op zoek bent naar een jurist, advocaat, Legal Counsel of bedrijfsjurist op junior, medior of senior level, wij staan u graag bij in uw zoektocht. Laat het ons weten en we komen graag bij u op bezoek om onze dienstverlening verder toe te lichten

Wie stelt moet bewijzen, dat is de hoofdregel van ons burgerlijk procesrecht. Maar wat nu als u een geschil heeft met een andere partij maar u uw stellingen niet (voldoende) kunt onderbouwen? U kunt dan een verzoek indienen tot het houden van een voorlopig getuigenverhoor met als doel het vergaren van extra informatie en bewijs.


Lees meer

Veel werkgevers stellen internet en e-mail aan werknemers ter beschikking. Werknemers gebruiken dat namelijk bij het verrichten van hun werkzaamheden. Soms gebruiken werknemers echter dat internet en die e-mail (tijdens werktijd) voor tal van andere activiteiten, variërend van het lezen van privé e-mail tot het bekijken van pornofilmpjes.


Lees meer

Regelmatig worden wij met de vraag geconfronteerd of een uitlener de door hem aan een ander ter beschikking gestelde werknemers, zoals uitzendkrachten of een gedetacheerde werknemers, kan verbieden om bij de inlener in dienst te treden of dat op een andere manier kan belemmeren. Wij geven antwoord.


Lees meer

Regelmatig stellen werkgevers vragen over de, sinds 1 januari 2015 geldende, aanzegverplichting. De meest gestelde vragen en de antwoorden daarop volgen hieronder.


Lees meer

Als u een geldvordering heeft op een wanbetaler, kunt u beslag laten leggen op een bankrekening. Dat kan door een advocaat te vragen om dit te doen. Alleen advocaten (en dus niet deurwaarders) mogen aan de rechtbank toestemming vragen om conservatoir beslag te leggen.


Lees meer
Lees alle FAQ's
Wij scoren gemiddeld een 8,9 op basis van 51 referenties
Wij scoren gemiddeld een 8,9 op basis van 51 referenties